אימון ריצה למתחילים

לכאורה, כולנו "יודעים לרוץ". נכון שמדובר במיומנות מוטורית בסיסית של הגוף, אשר נרכשת כבר בגיל צעיר. עם זאת, לדעת לרוץ באופן יעיל, קל ומהנה, שממזער פציעות, זו כבר אמנות. למעשה, יש הרבה מה ללמוד על כך. אפילו הצצה קצרה במאמרים הרבים שבאתר זה, תמחיש ל"טירוני הריצה" באשר הם, עד כמה עולם הידע הזה רחב היבטים, עשיר בפרטים ומעניין. להלן כמה נקודות מפתח חשובות להתחלה, עבור מי שבעניין אימון ריצה למתחילים:

המדרגות שמובילות קדימה

התקדמות בשיפור מיומנויות הריצה אמורה להיות הדרגתית, כאשר כל שלב מהווה בסיס לזה שאחריו. ניתן לתאר זאת כ"פירמידה", שמורכבת מאלמנטים בסיסיים אלה: למידת התנוחה הנכונה, אחרי כן תרגול ריצה למרחקים ובהמשך שיפור המהירות והתעמקות בהיבטים נוספים. בסיס איכותי, חיוני לבניית המשך איכותי. זאת, בדיוק כשם שיסודות חזקים חיוניים להקמת מבנה חזק. אימון ריצה מקצועי למתחילים חשוב ביותר, מאחר שהוא הדרך הבטוחה, הישירה והקלה, להקניית היסודות האיכותיים להמשך.

פחות זה יותר

אחת מנקודות המפתח החשובות בספורט איכותי ובוודאי בריצה, היא ש"יותר כוח" לא יביא בהכרח לתוצאות טובות יותר, אלא פעמים רבות יגרום בדיוק לתוצאות הפוכות – פציעות, הידרדרות בכושר ועוד. מדובר על עניין עקרוני של גישה – להיות נינוחים, להתמקד בשיפור טכניקת הריצה ולא בתוספת מאמץ ובהחלט גם ליהנות מהפעילות. זה מותר, בריא ומומלץ! לצעדים קטנים יש יתרונות טכניים שונים (תלמדו על כך באימון הריצה). כך גם לגבי מתינות באימונים בכלל – לא להגזים בעצימות או בתדירות אימונים. מוטב פחות עם חיוך, מאשר יותר עם מבט זועם של אדם שכל העולם רודף אחריו (ועם הפציעות שיבואו בעקבות זאת). מי שעבורם ריצה הייתה תמיד סוג של סבל, יגלו שאם לומדים לעשות זאת נכון ומקפידים על העקרונות, זה קל ומהנה.

אימון ריצה למתחילים

נשימה נכונה

דוגמא בולטת אחת לטכניקה שנלמדת וכלולה בריצה נכונה, ניתן לראות בנושא הנשימה. לכאורה, כמו הריצה עצמה, גם זו מיומנות בסיסית איתה נולדנו. סך הכול, אנחנו נושמים כל הזמן, במשך שנים! משמע – מתאמנים על נשימה בדבקות יוצאת מהכלל. בפועל, רבים נושמים נשימות שטוחות, רדודות, בצורה לא נכונה ובמיוחד במאמץ. נשימה נכונה, מסונכרנת באופן חלק עם התנועה והיא אחידה ונינוחה. זו תהיה נשימה "מהבטן" ולא "מהחזה".

התכנית להצלחה

קל מאוד לנעול נעלי ספורט (שיש לרובנו) ופשוט לצאת לרוץ. עם זאת, בכדי להתקדם, למנוע פציעות וליהנות מפעילות גופנית זו, רצוי מאוד לפעול על פי תכנית מסודרת. כפי שהזכרנו, חשובה ההדרגתיות – כך גם לגבי בניית התכנית. בנושא הכושר, יש אפקט מצטבר הדרגתי. הגוף יצטרך להתרגל וחשוב לתת לו זמן לכך, גם לעצם הריצה וגם לשינויים שיתרחשו אצלכם בטכניקה. ככל שתתקדמו מבחינת לימודי הריצה, זה יהיה קל יותר. עם זאת, גם המומחים רצים באופן מחושב ויש לכך סיבות טובות.